اخبار استان

انتقاد مدیرکل ‌محیط زیست از ‌تخلیه فاضلاب در اراضی کشاورزی

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: آبیاری با فاضلاب و تخلیه فاضلاب توسط تانکرهای حمل در اراضی کشاورزی یکی از چالش‌های اساسی در حوزه سلامت خاک و امنیت غذایی بوده و برخورد با متخلفین در این حوزه جهت حفظ سلامت غذایی شهروندان ضروری است.
کد خبر : 5119
تاریخ انتشار : شنبه ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳
انتقاد مدیرکل ‌محیط زیست از ‌تخلیه فاضلاب در اراضی کشاورزی

مدیرکل ‌محیط زیست لرستان از ‌تخلیه فاضلاب در اراضی کشاورزی انتقاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری نگین اشترانکوه:  “علی سالاروند”  در میزگرد تخصصی که به مناسبت روز جهانی خاک با شعار “خاک سرآغاز غذا” در سالن جلسات جهاد کشاورزی استان لرستان برگزار شد به بررسی وضعیت خاک از منظر زیست محیطی پرداخت و با اشاره به اهمیت موضوع خاک از نگاه مقام معظم رهبری، اظهار داشت: باید فرمایشات مقام معظم رهبری  و تذکرات ویژه ایشان را در خصوص مغفول ماندن موضوع خاک جدی بگیریم.

وی آتش زدن بقایای گیاهی را یکی از عوامل تخریب خاک بر شمرد و افزود: این عمل ضمن آسیب به میکروارگانیسم‌های خاک، باعث تاثیر منفی بر بافت خاک و عدم تامین هوموس خاک می‌شود که لازم است ادارات متولی طبق ماده ۲۰ قانون هوای پاک ضمن ارائه اقدامات ترویجی افراد خاطی را برای سیر مراحل قانونی به اداره کل حفاظت محیط زیست استان لرستان معرفی نمایند.

سالاروند با بیان این موضوع که خاک بستر اصلی تأمین غذا در جهان محسوب می شود، عنوان کرد: آبیاری با فاضلاب و تخلیه  فاضلاب ها توسط تانکرهای حمل در اراضی کشاورزی یکی از چالش‌های اساسی در حوزه سلامت خاک و امنیت غذایی بوده و برخورد با متخلفین در این حوزه جهت حفظ سلامت غذایی شهروندان ضروری است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان استفاده بیش از حد از کودهای شیمیایی و سموم کشاورزی توسط کشاورزان خصوصاً کشاورزان غیر بومی استان را یکی از عوامل اصلی آلودگی خاک برشمرد و تصریح کرد: اختصاص سهمیه کود و میزان مصرف آن‌ در اراضی کشاورزی باید بر اساس آنالیز خاک و در باغات بر اساس آنالیز برگ انجام گیرد و مقابله با آفات بصورت ارگانیک باید در میان کشاورزان ترویج شود.

وی با اشاره به وضعیت دفن پسماند در استان، یکی از عوامل آلوده کننده خاک را انتشار پسماند در سطح اراضی دانست و همکاری همه دستگاه‌های اجرایی استان، بخصوص دستگاه‌های متولی را برای اجرای اصولی قوانین مدیریت پسماند جهت رفع این معضل را ضروری دانست و بر پیگیری کلیه موضوعات مدیریت پسماند در کارگروه تخصصی پسماند استان تاکید کرد.

سالاروند امنیت غذایی از دیدگاه محیط زیست را رسیدن غذای سالم و به دور از هرگونه آلودگی به سفره مردم عنوان کرد و افزود: برخی از مشکلات و بیماری‌های موجود در سطح جامعه ناشی از ایجاد آلودگی در چرخه مواد غذایی است.
وی با تاکید بر اینکه ارائه پیوست زیست محیطی خاک ضروری است، بیان کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان این موضوع را در کمیته ماده ۲ (بررسی طرح‌های مشمول ارزیابی اثرات زیست محیطی) مورد توجه جدی قرار داده است.
وی آموزش، فرهنگ‌سازی و طرح‌های ترویجی را در کاهش آسیب‌های خاک موثر دانست و خواستار برنامه ریزی منسجم  دستگاههای متولی جهت ارتقاء سطح آگاهی مردم در خصوص حفاظت از خاک شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.