یادداشت اقتصادی

توسعه لرستان با بخش خصوصی یا دولتی؟

در باب ورود بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در استان باید گفت که توان بخش خصوصی در مقایسه با بخش دولتی کمتر است و برای تحقق و ورود سرمایه‌گذاران این بخش نیاز است تا اول دولت زیر بنا‌های لازم را ایجاد کند...
کد خبر : 5032
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱ دی ۱۴۰۱ - ۶:۵۲
توسعه لرستان با بخش خصوصی یا دولتی؟

در خبر‌ها آمده بود که معاون محترم استاندار لرستان با اشاره به تدوین سند چهارساله توسعه استان لرستان گفته است که منابع مالی این سند بجز بخش مسکن مابقی آن در بخش‌های مهم و زیربنایی همچون کشاورزی، صنعت و بهداشت و درمان بر اساس آورده بخش خصوصی تنظیم شده است.

با توجه به اظهارات این مقام محترم مسئول باید گفت استان لرستان برخلاف استان‌های برخوردار، از دیر باز از نعمت برخورداری تمام و کمال از بودجه‌های کشوری محروم بوده و بودجه‌هایی که مصوب و به استان اختصاص یافته یا آنچنان کم بوده که کفاف هزینه‌های رشد و توسعه استان را نمی‌داده و یا در بخش‌هایی این بودجه‌ها به صورت کامل به مرکز برگشت داده می‌شده است.

همین امر سبب شده تا استان لرستان علیرغم ظرفیت‌ها و استعداد‌های فراوان در بخش‌های مهمی همچون صنعت و کشاورزی و سایر بخش‌ها نتواند به موازات استان‌های دیگر کشور بخصوص استان‌های همجواری مثل اصفهان و مرکزی پیشرفت داشته باشد و مقوله جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوص نیز بخاطر نبود موارد مهمی از جمله نبود زیربنا‌های لازم در استان موفق نبوده است.

در این زمینه باید گفت که آیا در تدوین سند توسعه چهارساله لرستان ازتوان و تخصص دانشگاهیان و نخبگان در استان و مرکز کشور استفاده شده است یا خیر؟ که در صورت استفاده از ازآن‌ها می‌توان یک سند جامع‌تر و با کیفیت‌تر برای رشد و اعتلای استان محروم لرستان تدوین کرد و عدم استفاده از این اقشار را می‌توان یک خلاء در برنامه‌ریزی و پیشرفت استان دانست.

در باب ورود بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در استان باید گفت که توان بخش خصوصی در مقایسه با بخش دولتی کمتر است و برای تحقق و ورود سرمایه‌گذاران این بخش نیاز است تا اول دولت زیر بنا‌های لازم در بخش‌های مختلفی همچون کشاورزی و صنعت و سایر بخش‌ها را ایجاد کند تا بخش خصوصی بتواند با بر مبنای این زیربنا‌ها سرمایه‌گذاری خود را انجام دهد و این امر مستلزم آن است که در این مقطع زمانی رایزنی‌های لازم برای جذب بودجه‌های دولتی از طرف مسئولان ارشد استان و مجمع نمایندگان استان لرستان در مجلس صورت پذیرد.

در تنظیم لایحه بودجه هرساله می‌بینیم که سهم استان‌های برخوردار از بودجه بیشتر از استان‌هایی مثل لرستان است و باید گفت نوبت تخصیص بودجه به لرستان می‌رسد عنوان می‌شود که لرستان باید از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای توسعه و پیشرفت خود استفاده نماید که این امر از دایره انصاف به دور است آن هم برای استان لرستان که دومین استان خسارت دیده از جنگ تحمیلی بوده است و می‌بایستی بودجه‌های مضاعفی برای رشد و توسعه آن اختصاص پیدا می‌کرد ولی متأسفانه در بحبوحه جنگ و بعد از آن استان‌های مرکزی و کویرنشین بیشترین سهم از اشتغال وو توسعه کارخانجات مهمی همچون فولاد‌سازی را به خود اختصاص دادند.

برای رشد و توسعه استان دو مقوله مهم کشاورزی و صنعت باید مد نظر مسئولان کشور و استان قرار گیرد که با توسعه کشاورزی با توجه به میزان بالای بارندگی و استعداد آب و هوای چهار فصل استان می‌توان اقتصاد استان و کشور را متحول کرد و همچنین در زمینه توسعه صنعتی با توجه به استعداد استان از لحاظ دسترسی به منابع انرژی و همچنین کریدور شمال به جنوب و راه آهن سراسری، منابع معدنی فراوان و از همه مهمتر نیروی کار جوان تحصیلکرده و جویای کار می‌توان گام‌های مهمی برداشت.

نویسنده : حسن گرجی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.