فرهنگ و هنر

نمایشگاه آثار خوش نگاره های حجت امانی برگزار می شود

خط نگاره های تعلیق حجت امانی خوشنویس و نقاش ایرانی  به مناسبت بزرگداشت احیا خط تعلیق در دوره معاصر روز ۴ سپتامبر در کالیفرنیا برپا می شود.
کد خبر : 3153
تاریخ انتشار : جمعه ۱۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۵
نمایشگاه آثار خوش نگاره های حجت امانی برگزار می شود
به گزارش پایگاه خبری نگین اشترانکوه:، در یک محفل ادبی و هنری در شهر آلیسو ویهو اثاری از خط نگاره های تعلیق حجت امانی خوشنویس و نقاش ایرانی روز شنبه ۴ سپتامبر برپا می شود این نمایشگاه به مناسبت بزرگداشت احیا خط تعلیق در دوره معاصر به همت حجت امانی برگزار می شود .

دکتر حجت امانی درباره احیا خط تعلیق  می گوید:  در دهه 80 با تمركز بر خط تعلیق به احیای آن پرداخته و اولین نمایشگاه و کارگاه آموزشی خط تعلیق را در دانشگاه جامع علوم بصری كراچی پاكستان برگزار كردم.

این استاد دانشگاه در سال ۹۶ پیشنهاد بزرگداشت خوشنویس برجسته تعلیق، خواجه اختیار منشی گنابادی را به  اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی داد و با همکاری این اداره کل بزرگداشت این خوشنویس برجسته خط تعلیق را برگزار کرد.  او همچنین در سال 1395 اولین کارگاه آموزشی خط تعلیق در زادگاه خواجه اختیار منشی گنابادی برپا ساخت. حجت امانی از سال 1385 تاکنون چندین نمایشگاه تعلیق در كشور و خارج از كشور از جمله پاكستان، لیتوانی، هند، لندن و آلمان برگزار کرده است.

حجت امانی درباره ثبت خط تعلیق وزارت میراث، گردشگری و صنایع دستی به عنوان میراث ناملموس ایرانی می گوید:  مایه مباهات است كه سال گذشته پرونده ثبت این خط را به عنوان میراث ناملموس ایرانی برای همه ایرانیان به وزارت میراث، گردشگری و صنایع دستی تحویل دادم و پس از پیگیری های فراوان در 12 اسفند 99 در این وزارتخانه در فهرست آثار ملی قرار گرفت و به ثبت رسید. حالا باید «تعلیق» را، خطی برای همه ایرانیان نامید.

وی خاطر نشان کرد: اكنون پس از ثبت ملی این خط و همچنین برگزاری رویدادهایی چون همایش خواجه اختیار منشی گنابادی و بازتاب گسترده آن، تعدادی از هنرمندان خوشنویس با پیشینه خط شكسته نستعلیق به سمت این خط متمایل شده و در فضاهای مجازی به تبادل اطلاعات و تجارب می‌پردازند. خط ایرانی تعلیق بدون شك نماد خلاقیت بصری ایرانیان در زمینه خوشنویسی است/شبستان

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.