توصیه زیست محیطی:

در فصل زادآوری به نوزادان حیات وحش دست نزنید

توجه به آغاز فصل زادآوری حیات وحش در بهار و حساسیت نوزادان گونه‌ های مختلف حیوانات در این زمان، مردم به هیچ عنوان نباید به نوزادان حیات وحش دست بزنند.
کد خبر : 7463
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۳

‍ در فصل زادآوری به نوزادان حیات وحش دست نزنید

با توجه به آغاز فصل زادآوری حیات وحش در بهار و حساسیت نوزادان گونه‌ های مختلف حیوانات در این زمان، مردم به هیچ عنوان نباید به نوزادان حیات وحش دست بزنند.
به گزارش پایگاه خبری نگین اشترانکوه: منصور درویشی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ازنا در این خصوص اظهار داشت: یکی از معضلات اصلی فصل زادآوری طبیعت، علف‌ چینی است و برخی افراد در فصل بهار با چیدن سبزی‌ های کوهی، گیاهان دارویی، ریواس، قارچ و گونه‌های گیاهی می‌توانند مشکلاتی را برای حیات وحش از جمله برهم زدن آرامش حیوانات در فصل زادآوری ایجاد کنند.

وی ادامه داد: حیوانات برای زادآوری در بهار نیاز به آرامش دارند و ازدحام ناشی از علف‌ چینی باعث بر هم خوردن این آرامش در مناطق بکر و حفاظت شده، ایجاد استرس برای حیات وحش و از بین رفتن نوزادان آنها می‌شود.
درویشی اضافه کرد: افراد ممکن است با دیدن حیات وحش جوان در مناطق طبیعی سعی کنند به آنها دست بزنند یا آنها را جابجا کنند و همراه خود ببرند، اما این اقدامات چه به قصد سودجویی و تجارت و چه به قصد گرفتن عکس یادگاری یا از سر کنجکاوی می‌تواند به این حیوانات آسیب برساند؛ چراکه به محض آغشته شدن نوزاد حیوان به بوی انسان، مادر می‌ترسد و دیگر سمت بچه‌های خود نمی‌رود.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ازنا با اشاره به اینکه در فصل بهار کوهنوردان و طبیعت‌گردان به‌ دلیل مساعد بودن شرایط جوی و آب و هوایی به کوهستان‌ ها و ارتفاعات می‌روند، تاکید کرد: از  کوهنوردان و طبیعت‌ گردان می‌خواهم در صورت مواجه شدن با نوزادان حیات وحش حتما مسیر خود را تغییر دهند و به هیچ وجه به آنها همچنین لانه پرندگان دست نزنند؛ چراکه این عمل برابر با از بین رفتن حیات وحش جوان است. در صورتی که به نوزاد حیوانات یا تخم پرندگان دست زده شود آنها توسط مادر خود رها و در نهایت تلف می‌شوند.
درویشی ضمن بیان اینکه نوزادان حیات وحش توانایی حرکت با سرعت و قدرت مادر خود را ندارند، گفت: مادر، نوزادان را در جایی مخفی‌ نگه می‌دارد و برای چرا و تغذیه به اطراف می‌رود و پس از مدتی بازمی‌گردد تا بچه‌های خود را سیر ‌کند. در همین حین برخی افراد تصور می‌کنند این نوزادان رها شده‌اند و نیاز به کمک دارند، اما این تصور صحیح نیست و به هیچ عنوان نباید به آن‌ها دست زد، این اقدام نه تنها کمکی به آن‌ها نمی‌کند بلکه باعث از بین رفتن حیوان می‌شود؛ یعنی حتی اگر حیوان به اداره حفاظت محیط زیست و پاسگاه های محيط بانی که متولی حیات وحش است تحویل داده شود آن حیوان دیگر قابلیت بازگشت به طبیعت را ندارد و جزوی از حیات وحش نخواهد بود.

تهیه و تنظیم: لیلا بیرانوند

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.