استان لرستان به دلیل شرایط جغرافیایی، مستعد سیلاب است و تنها در صورتی می‌تواند از چنگ سیلاب رهایی یابد که سدهای نیمه‌تمام تکمیل و به بهره‌برداری برسند، این در حالیست که در سیل سال ۹۸ رواناب‌های ناشی از بارش‌ها به سمت منازل مسکونی جاری شد و همین امر هزاران میلیارد تومان خسارت در بخش‌های مختلف به بار آورد.

سال‌هاست که سدهای نیمه‌کاره لرستان تشنه جرعه اعتباری هستند تا کامشان به آب، شیرین شود اما افسوس که این مطالبه جدی مردم و ضرورت استان لرستان محقق نشده و نیازمند این است که سدسازی تسریع یابد.

۱۲ میلیارد مترمکعب رواناب از استان خارج می‌شود

طبق آمار ارائه‌شده، استان گیلان با دریافت ۹۱۹٫۶ میلی‌متر بارش از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۰ مرداد امسال، پربارش‌ترین منطقه کشور اعلام شد، همچنین کهگیلویه و بویراحمد با ۶۴۱٫۴ میلی‌متر مقام دوم، چهارمحال ‌و بختیاری با دریافت ۶۴۰ میلی‌متر مقام سوم و استان‌های گلستان با ۴۲۹٫۷ و لرستان با ۴۲۵٫۹ مقام‌های بعدی در پربارش‌ترین استان‌های کشور محسوب شدند.

در حال حاضر سدهای نیمه‌کاره‌ای در شهرهای مختلف استان وجود دارد که باهدف تأمین آب شرب، کشاورزی، صنعت، کنترل سیلاب در حال ساخت بوده که در صورت تکمیل سدهای نیمه‌کاره، بیش از هزاران هکتار از اراضی کشاورزی استان را در بحث آبیاری، تأمین می‌کند.

سدهای معشوره، رودبار، بختیاری، کزنار، خان‌آباد، حوضیان و عالی محمود، آبسرده، سد شهید بروجردی، کمندان، مروک، تاج امیر، مخمکوه و زیبا محمد نیمه‌کاره هستند که پیشرفت فیزیکی آن‌ها متفاوت است.

لرستان، سومین استان پر بارش کشور

که سالیانه حدود ۱۲ میلیارد مترمکعب رواناب از استان خارج می‌شود، درحالی‌که اگر
سدهای نیمه‌کاره تکمیل شوند می‌تواند کمک شایانی به ذخیره‌سازی آب‌های ناشی از بارش‌ها داشته باشد.

بدون شک خشکسالی‌های اخیر، تلنگری است که سرعت سدسازی تسریع یابد، اکنون‌که در دومین ماه زمستان هستیم شاهد بارش‌های خوبی از برف و باران بوده‌ایم که در صورت وجود سد، نزولات آسمانی ذخیره‌سازی می‌شود و می‌توان در فصل تابستان از شرایط خشک‌سالی کمی دور شد.

کاهش ۸ درصدی بارش‌ها در سال زراعی

زینب اکبری کارشناس هواشناسی لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهارداشت: متوسط بارش‌های سال زراعی در استان به‌صورت پهنه‌ای۱۸۷ میلی‌متر بوده که نسبت به سال زراعی گذشته هشت درصد و نسبت به بلندمدت ۲۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی افزود: آخرین تحلیل‌های سازمان هواشناسی نشان می‌دهد که بارش‌ها در بهمن، اسفند و نیمه فروردین‌ماه سال آینده نرمال بوده و در برخی از نقاط حتی بالاتر از نرمال است.

کارشناس هواشناسی تصریح کرد: البته میزان بارش‌ها نسبت به سال گذشته رضایت‌بخش است ولی کماکان با تداوم خشک‌سالی مواجه هستیم، حتی با نرمال بودن بارش‌ها بازهم کسری در این بخش را شاهدیم.

افزایش ۴ درصدی ذخیره آب پشت سدهای لرستان

داریوش حسن نژاد مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان در گفتگو با خبرنگارسفیرافلاک اظهارداشت: کل حجم مخازن سدها ۲۰۸ میلیون مترمکعب است، سال گذشته تا همین تاریخ ۴۱ میلیون مترمکعب حجم آب پشت سدهای استان بود و امسال حجم آب ذخیره پشت سدها ۴۲٫۸۳ میلیون مترمکعب است که درمجموع ۲۱ درصد از مخازن پر است و میزان این حجم آب حدود چهار درصد افزایش‌یافته است.

وی افزود: همچنین دبی ورودی آب به سدها ۹۰۰ لیتر بر ثانیه است، البته باید توجه داشت در فصل بهار و زمانی که برف‌ها آب می‌شود، چشمه‌ها و رواناب‌ها زیاد شده و در پشت سدها جمع می‌شود.

تخصیص ۳۰۰ میلیاردی سدسازی

مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان تصریح کرد: در حال حاضر ۱۳ پروژه سدسازی در استان وجود دارد که اعتبار مصوب آن‌ها ۸۷۵ میلیارد تومان بود و از این مبلغ، ۳۰۰ میلیارد تومان تخصیص داده‌شده است.

حسن نژاد بیان کرد: سدهای زیبا محمد، کمندان، آب سرده پیشرفت خوبی دارند و از اعتبارات خوبی برخوردار شده‌اند که از سایر ردیف‌های بودجه‌ای اعتبارات نیز برخوردار می‌باشند البته اخیراً نیز مبلغی برای این مهم ابلاغ‌شده است که می‌تواند روند تکمیل سدها را تسریع بخشد.

وی خاطرنشان کرد: پنج طرح دیون هم بااعتبار ۶۵ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان وجود دارد که این میزان اعتبار تخصیص‌یافته است حجم مخازن سدها به ۳۶۲ میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان با اشاره به حقابه لرستان گفت: حقابه استان از دو حوزه کارون و کرخه یک میلیارد و ۶۷ میلیون مترمکعب است.

حسن نژاد بیان کرد: حجم مخازن سدهای ساخته‌شده ۲۰۸ میلیون مترمکعب و حجم مخازن سدهای در حال ساخت ۱۵۴ میلیون مترمکعب است که درمجموع حجم کل سدها به ۳۶۲ میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد.