رخداد فرهنگی

خط «تعلیق» برای همه ایرانیان به ثبت ملی رسید

به پیشنهاد حجت امانی هنرمند نقاش و خوشنویس «خط تعلیق» به عنوان میراث ناملموس برای همه ایرانیان در وزارت میراث، گردشگری و صنایع دستی به ثبت ملی رسید.
کد خبر : 2652
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۷
خط «تعلیق» برای همه ایرانیان به ثبت ملی رسید
به پیشنهاد حجت امانی هنرمند نقاش و خوشنویس «خط تعلیق» به عنوان میراث ناملموس برای همه ایرانیان در وزارت میراث، گردشگری و صنایع دستی به ثبت ملی رسید.

به  گزارش پایگاه خبری ، تحلیلی نگین اشترانکوه : «حجت امانی»، هنرمند نقاش و خوشنویس نمایشگاه های متعددی در جهت احیا و معرفی خط «تعلیق» در چندین کشور مختلف از جمله پاکستان، آلمان، لیتوانی، هند و انگلیس برگزار کرده است.این احیاگر خط «تعلیق» سال گذشته پرونده ثبت این خط را به عنوان میراث ناملموس ایرانی برای همه ایرانیان به وزارت میراث، گردشگری و صنایع دستی تحویل داد  و پس از پیگیرهای فراوان در تاریخ 12/12/99 در این وزارتخانه در فهرست آثار ملی قرار گرفت و به ثبت رسید.

متن ثبت خط «تعلیق» به عنوان میراث ناملموس برای همه ایرانیان شرح زیر است:«خط تعلیق به عنوان اولین خط ایرانی به پیشنهاد احیاگر تعلیق حجت امانی هنرمند خوشنویس و نقاش ،برای همه ایرانیان به ثبت ملی رسید.در جلسه ۱۲-۱۲ -۹۹ که در سالن همایش های وزارت میراث گردشگری و صنایع دستی برگزار شد خط تعلیق به عنوان میراث ناملموس به ثبت رسید».

«حجت امانی»، هنرمند نقاش و خوشنویس به عنوان احیاگر خط تعلیق  درباره  ویژگی های این خط ایرانی به خبرنگار فرهنگی شبستان می گوید: خط تعلیق به عنوان اولین خط ایرانی که بدون شک نماد خلاقیت بصری ایرانیان در زمینه خوشنویسی است  از ترکیب خطوط توقیع و رقاع ابداع و قاعده مند شده است. این خط بدلیل پیوستگی و پیچیدگی و دشوارخوانی در تحریر دستورات حاکمان در میان منشیان و دیوان ها رایج بوده است. خط تعلیق با توجه به اینکه خطی با ظرافت و پیچش های متنوع است قابلیت های ترکیب بندی گوناگونی را دارد، که از سمت راست به سمت بالا میل می کند.

این استاد دانشگاه درباره دلایل احیای خط تعلیق به عنوان خط ایرانی توضیح داد:  تمرکز بر خطوط شناخته شده نستعلیق، شکسه نستعلیق و ثلث و نسخ به عنوان موارد آزمون انجمن خوشنویسان ایران سایر خطوط را از جمله خط تعلیق به حاشیه می راند. تا اینکه در سالهای دهه1380 اینجانب با تمرکز بر خط تعلیق به احیا آن پرداخته و پیشنهاد برگزاری بزرگداشت خوشنویس برجسته تعلیق «خواجه اختیار منشی گنابادی» را به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح نموده که با پیگیری های مجدد در سال 1396 محقق شد. از سال های 1385تا کنون چندین نمایشگاه تعلیق بصورت رسمی در کشور و خارج از کشور از جمله پاکستان ، لیتوانی و آلمان برگزار کرده و در دانشگاه جامع علوم بصری کراچی به تعلیم آن پرداخته ام همچنین در کنار در برگزاری همایش خواجه اختیار منشی گنابادی و برگزاری کارگاه خط تعلیق در گناباد برای اولین بار در کشور به ترویج این خط قدم برداشته ام . پس از برگزاری همایش خواجه اختیار منشی گنابادی و بازتاب گسترده آن تعدادی از هنرمندان خوشنویس با بیشتر با پیشینه خط شکسته نستعلیق بسمت این خط متمایل شده و به تبادل اطلاعات  و تجارب می پردازند./شبستان

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.