پرسشی از برخی مداحان

هزینه بدعت سازی در ازنا و الیگودرز چقدر است؟

سوال ما از برخی مداحان‌محترم این است که هزینه چشم و هم‌چشمی ، بدعت سازی و رسمیت بخشیدن به آداب رسوم دست و پا گیر که هیچ ریشه و پایه ای در فرهنگ محلی ما نداشته اند چه میزان است؟
کد خبر : 7497
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۶
هزینه بدعت سازی در ازنا و الیگودرز چقدر است؟

در هفته ای که‌ گذشت در حاشیه جشن گلریزان آزادی زندانیان که با حضور برخی خیرین و مسئولین قضایی دوشهر ازنا و الیگودرز برگزار گردید از سوی چند تن از معتمدین بازار و ریش سفیدان صحبتی مطرح شد مبنی بر مختصر نمودن ترحیم ها وکاهش هزینه ی خانواده های داغدار که بنا شد برای تحقق آن مقدمات یک‌پویش اجتماعی فراهم‌گردد به راستی هم زیبنده نیست وقتی روستاها درحال انجام چنین تغییرات فرهنگی هستند شهرها از این کار خداپسندانه جابمانند.
در چنین هنگامه ای اما در فضای مجازی و کانال های خبری یک نرخ نامه ای منتشر شد مبنی بر هزینه های ترحیم خوانی شامل: تعرفه مداحی، هزینه شاعر، هزینه نی، هزینه پیج ، هزینه سیستم و….!!!
در همین راستا سوال ما از برخی مداحان‌محترم این است که هزینه چشم و هم‌چشمی ، بدعت سازی و رسمیت بخشیدن به آداب رسوم دست و پا گیر که هیچ ریشه و پایه ای در فرهنگ محلی ما نداشته اند چه میزان است؟
هزینه کدخدا سازی ، تیراندازی هوایی، شکارچی تراشی ، اعطای القاب وعناوین و آسیبی که به فرهنگ عمومی یک‌منطقه وارد می کندچقدر است؟
چه زمانی این همه خان وکلانتر و کدخدا در این منطقه ظهور کرده اند که مردم متوجه نشدند؟
به راستی که هر چیزی یک حدی دارد وقتی از حدو حدود خودش گذشت دیگر لوث می شود و همین است که برخی اشعار به جای آن که عامل گریه بشود باعث ریش خند مردم می گردد.
کدخدای واقعی آن کودکی است که قلک خودش را می شکند تا یک زندانی را آزاد کند، کدخدای واقعی آن کارگری است که نان حلال سر سفره اش می برد، کدخدای واقعی آن جوان دستفروشی است که جان بچه های غرق شده را نجات می دهد و کلام آخر آن که حافظ فرمود:
نه هر که چهره بر افروخت دلبری داند/نه هر که آینه سازد سکندری داند/ نه هر که طرف کله کج نهاد و تند نشست/ کلاه داری و آیین سروری داند

با احترام
محسن دهقان‌نژاد

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.