با آغاز فصل بهار

مراقب مسمومیت با قارچ های سمی باشیم

با آغاز فصل بهار و رویش قارچ های سمی شاهد افزایش مسمومیتها هستیم .  قارچ هاي سمي بسيار شبيه به قارچ هاي خوراکي هستند و اشتباه در تشخيص آنها از هم، به قيمت مسموم شدن و يا حتي مرگ افراد تمام مي شودو باعث بروز عوارض شدید جسمانی (كبدی، كلیوی) می شوند.
کد خبر : 608
تاریخ انتشار : شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۵

‍ ‍ در فصل بهار مراقب مسمومیت با قارچ های سمی باشیم.
به گزارش پایگاه خبری ،تحلیلی نگین اشترانکوه: با آغاز فصل بهار و رویش قارچ های سمی شاهد افزایش مسمومیتها هستیم .  قارچ هاي سمي بسيار شبيه به قارچ هاي خوراکي هستند و اشتباه در تشخيص آنها از هم، به قيمت مسموم شدن و يا حتي مرگ افراد تمام مي شودو باعث بروز عوارض شدید جسمانی (كبدی، كلیوی) می شوند. هرچند تعداد کمی از قارچ‌ها سمی هستند اما به دلیل شباهت‌های ظاهری، تشخیص قارچ‌های سمی از غیرسمی امکان‌پذیر نیست و لذا ممکن است مورد استفاده خوراکی قرار گرفته و منجر به واکنش الرژیک شدیدو مسمومیت افراد و عوارض جدی و حتی مرگ شود.
شکل ظاهری ، رنگ و طعم در سمی بودن قارچها تعیین کننده نیست و براي تشخيص قارچ سمي از قارچ خوراکي، به هيچ وجه نبايد آن را با گذاشتن در دهان امتحان کنيد.
اگر سلامتي خود را دوست داريد، نه تنها بايد از خوردن قارچ هاي وحشي ناآشنا خودداري کنيد، بلکه به آنها دست هم نزنيد، زيرا خطر مسموميت از طريق پوست نيز در برخي از گونه های قارچ ها وجود دارد بنابراین اگر به قارچ وحشي ناآشنايي دست زديد، دست خود را به چشم و دهان و پوست خود نزنيد.
استفاده از قارچ‌های پرورشی مطمئن‌تر است و به مردم توصیه می‌کنیم از مصرف قارچ‌هایی غیر از قارچ پرورشی جداً خودداری کنید.
عوارض مسموميت شبيه يك مسموميت خفيف و ساده ظاهر مي‎شود و بعد از 2 تا 3 روز نشانه‎هاي اوليه ناپديد شده و چند وقت بعد به صورت عوارضي مثل نارسايي كبدي خود را نشان مي‎دهد كه در اين مرحله به سادگي قابل درمان نيست.
برای درمان مسمومیت با قارچ‌های سمی (پادزهر) وجود ندارد . بهترین راه پیشگیری و اجتناب از خوردن قارچ‌های وحشی و غیرپرورشی است .

پس از مصرف قارچ های مشکوک منتظر ظهور علایم مسمومیت نباشید و فورا به مراکز فوریتهای پزشکی مراجعه کنید
در صورت بروز مسمومیت با گیاهان سمی بیمار باید در اسرع وقت به نزدیکترین مراکز درمانی منتقل شود و از انجام اقدامات خودسرانه بایدپرهیز شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.