با مشارکت شورای فرهنگ عمومی

توافق بزرگان و معتمدین ازنا پیرامون عدم استفاده از سلاح در مراسمات

طی جلسه ای با حضور اعضای شورای فرهنگ عمومی شهرستان ازنا با حضور جمعی از بزرگان و معتمدین مناطق تابعه بعد از بحث و تبادل نظر پیرامون مشکلات و مضرات استفاده از سلاح در مراسم عروسی و ترحیم و حوادث تلخ ناشی حاضرین در جلسه توافق نمودند من‌بعد از استفاده از سلاح خودداری نمایند.
کد خبر : 3311
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۷
توافق بزرگان و معتمدین ازنا پیرامون عدم استفاده از سلاح در مراسمات

طی جلسه ای با حضور اعضای شورای فرهنگ عمومی شهرستان ازنا با حضور جمعی از بزرگان و معتمدین مناطق تابعه بعد از بحث و تبادل نظر پیرامون مشکلات و مضرات استفاده از سلاح در مراسم عروسی و ترحیم و حوادث تلخ ناشی حاضرین در جلسه توافق نمودند من‌بعد از استفاده از سلاح خودداری نمایند.
به گزارش پایگاه خبری نگین اشترانکوه: ششمین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان ازنا ظهر امروز ۲۲ مهرماه، با موضوع “کاهش تحمیل هزینه های سنگین در مراسمات سوگواری به خانواده های متوفی و جلوگیری از بدعت های غلط مانند استفاده از سلاح های گرم در مراسمات عروسی و سوگواری بین طوایف” به ریاست حجت الاسلام والمسلمین سپهوند امام جمعه شهرستان ازنا و با حضور حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی امام جمعه شهر مومن آباد، پوریان معاون فرماندار، سرهنگ مسلمی فرمانده سپاه، قنبری دادستان ازنا، لک رئیس اداره ارشاد ،اعضای شورای فرهنگ عمومی و سران برخی از ایلات و طوایف شهرستان ازنا در فرمانداری ازنا برگزار شد.

بنابر این گزارش حجت الاسلام سپهوند در این نشست با بیان اینکه عشایر و روستاییان به فرموده امام راحل، ذخایر انقلاب هستند، گفت: هر آنچه از اصالت و فرهنگ والایی که داریم به دلیل وجود روستاییان و عشایران است و حیف است که این فضائل و خصوصیات خوب، با بدعت های نامناسب، همراه شود.

ایشان با بیان اینکه در مراسمات عروسی و ترحیم، تیراندازی ها موجب کشته و مجروح شدن، افراد زیادی شده است، افزود: متاسفانه موضوع تیراندازی در مراسمات و غذا دادن و هزینه های سنگین در ترحیم ها، تبدیل به یک عرف غیر شرعی شده که امید است این رسوم غلط از جامعه اسلامی رخت بربنددند.

امام جمعه ازنا با اشاره به اینکه مهمان نوازی عشایر زبانزد خاص و عام است، اما باید رسومات غلط از این خصوصیات زیبا، حذف شود؛ گفت:متاسفانه در مراسمات ترحیم به جای کمک و دست گرفتن از خانواده های متوفی، شاهد هزینه های سنگین جهت پذیرایی و برخی فرهنگ های غلط مانند درست کردن ماشین عروس در ترحیم ها و … هستیم که جای بسی تامل است در حالی که با وجود کرونا نیز شاهد تشییع جنازه های بسیار پرجمعیت هستیم که این قبیل مراسمات با وجود کرونا، مشکلی دیگر بر مشکلات افزوده است.

وی تصریح نمود: سران ایلات می توانند در زمینه تامین و پایداری امنیت و کنترل تیراندازی ها در مراسمات عزاداری و عروسی و جلوگیری از هزینه های سنگین در ترحیم ها، پیش قدم شوند واقدامات موثری را به انجام برسانند.

حجت الاسلام سپهوند خواستار استفاده از نفوذ کلام سران طوایف و عشایر در رفع سنت های غلط و همکاری سران طوایف با پلیس و دادگستری شد و افزود:عشایر نقش مهم و اثر گذاری در تامین امنیت جامعه و توسعه فرهنگ دینی ایفا می کنند.

در ادامه حجت الاسلام سلیمانی امام جمعه مومن آباد نیز با بیان اینکه بسیاری از این فرهنگ ها به دلیل دوری از فرهنگ های اصیل اسلامی و عدم توجه به نماز است، افزود: خداوند متعال در قرآن کریم از ترساندن انسان ها به عنوان گناه یاد کرده است و جدای از تلفات ، گناه بودن آن، موضوع دیگری است.

قنبری دادستان شهرستان ازنا نیز درادامه این مراسم، گفت: قبل از وقوع این بدعت ها سران و بزرگان طوایف و ایلات راهکارهای جلوگیری از این بدعت ها را ریشه یابی نمایند، تا شاهد چنین فرهنگ های غلطی نباشیم.

در ادامه این نشست مقرر شد جلسات بعدی شورای فرهنگ عمومی با موضوعات فوق در روستاها برگزار تا راهکارهای عملی جلوگیری از بدعت ها و فرهنگ های غلط ارائه و اجرایی شوند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.