سخن سردبیر

توخود حجاب خودی

درخبرها آمده بود روز گذشته جلسه هیئت نظارت برانتخابات با فرماندار ازنا برگزار گردیده که آنچه از محتوای این‌جلسه بیرون آمد بررسی راهکار افزایش مشارکت حداکثری در انتخابات پیش رو بود.
کد خبر : 2599
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۳
توخود حجاب خودی

شرحی بر جلسه اعضای هیئت نظارت بر انتخابات در فرمانداری ازنا

در خبرها آمده بود روز گذشته جلسه هیئت نظارت برانتخابات با فرماندار ازنا برگزار گردیده که آنچه از محتوای این‌جلسه بیرون آمد بررسی راهکار افزایش مشارکت حداکثری در انتخابات پیش رو بود.
قبل از پرداختن به این موضوع بد نیست گریزی به رخداد مشابه در سال قبل بزنیم البته از منظری دیگر….!!!
روز انتخابات مجلس تا ساعاتی از عصر در سطح شهر و شعب بودیم نزدیک غروب به فرمانداری رفتیم، اذان ‌مغرب مثل همیشه برنامه نماز جماعت بر پاشد به رسم ادب صف اول را برای بزرگان خالی گذاشتیم اما برخی آقایان این پا و آن‌ پا نمودند تا جماعت تمام شد بعد اقامه فُرادا کردند…!!!
نمی دانم‌ چرا اما ناخواسته یاد بزرگان محله خودمان افتادم وقتی که چند همسایه ارمنی داشتیم، دعوت شان می کردند روضه….!!!
آری ۴۰ سال پیشتر از این بزرگان ازنا به گونه ای جلب مشارکت می نمودند که با مهربانی و احترام به عقاید یک ارمنی مشتری مجلس امام حسین (ع) می شد و بنده بارها به چشم خودم دیدم آقای ماردریوس و همسرش کنار هیئت سینه می زدند، اما حالا ما کجاییم و آنها کجا‌ …؟!!!
البته در پاسخ به چرایی این‌موضوع‌هر کس توپ را به زمین مقابل شوت می کند، برخی هم شرایط اقتصادی حاکم و عملکرد دولت را موثر می دانند که البته بی تاثیر هم‌نیست اما در واقع سیاست محلی به خصوص در مناطقی که ساختار اجتماعی غالب دارند، چندان هم تابع شرایط کلان جامعه نیست. دلیل آنکه در همین شرایط فعلی در برخی استانهای زاگرس نشین مشارکت بالای ۷۰ درصد هم وجود داشت.
اما درخصوص شهر ازنا نگارنده به تحقیق دریافته ام ساختار انتخاباتی در شهر ما بیش از آنکه سیاسی یا جناحی باشد، صنفی و گروهی است.
شاهد مثال همین دفتر نظارت شورای نگهبان در ازنا بیش از آنکه ساختار نظارتی داشته باشد، شاکله صنفی دارد به گونه ای که اعضای آن جملگی از یک صنف ، یک‌ قشر و یک اداره انتخاب شده اند که تصویر جلسه دیروز گواه آن است.
طبیعی است که در برابر یک قطب صنفی ، قطب صنفی دیگری شکل می گیرد. سند این گفته نیز همین انتخابات مجلس قبل است که در آن هفت رییس ادوار از همان اداره در ستاد یک ‌کاندیدا جمع شدند تا کاندیدای مورد نظر فلان آقا رای نیاورد ، جالب آنکه این افراد از ۳ گرایش چپ، راست و اعتدالی بودند و این دلیل دیگری است که جنس این جهت گیری ها سیاسی نیست بلکه صنفی است…!!!!
بر این اساس فارغ از هرگونه حب و بغض سیاسی بهترین راهبرد برای افزایش مشارکت باز کردن یک دایره است نه تبدیل آن به نیم دایره البته به شرطی که بخواهیم جماعت بخوانیم …!!!

با احترام
محسن دهقان نژاد

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.