اطلاعیه

مبارزه با بیماری های واگیر در سطح مدارس

در پی گزارش مواردی از آبله مرغان درسطح مدارس شهرستان تیم‌های مرکز بهداشت از مدارس بازدید به عمل آورده و در راستای کنترل و هدایت هرچه بهتر موارد مشکوک به بیماری اقدامات لازم صورت پذیرفت.
کد خبر : 5252
تاریخ انتشار : یکشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
مبارزه با بیماری های واگیر در سطح مدارس

بدین وسیله به اطلاع مردم فهیم شهرستان ازنا می رساند که در پی گزارش مواردی از آبله مرغان در سطح مدارس شهرستان تیم‌هایی از مرکز بهداشت با محوریت مبارزه با بیماری های واگیر از مدارس بازدید به عمل آورده و ضمن بررسی و آموزش های لازم به مدیران و معلمان مدارس در راستای کنترل و هدایت هرچه بهتر موارد مشکوک به بیماری اقدامات لازم صورت پذیرفت.

لذا نکات ذیل جهت اطلاع مردم فهیم شهرستان ازنا به عرض می رسد:
بیماری آبله مرغان از جمله بیماری های واگیر دار بوده و قدرت سرایت پذیری بالایی دارد.
بیماری می تواند با ایجاد علائم تب به همراه بثورات پوستی (دانه های پوستی به اشکال مختلف) در سطح بدن به ویژه سر صورت شکم و تنه بروز نماید.
برای کنترل بیماری در جمعیت های بالا در راستای پیشگیری، مهمترین اقدامات جداسازی دانش آموزان یا فرد مشکوک به بیماری و استراحت در منزل می باشد که گاهی به علت خارش زیاد سطح پوست بدن لازم است با مشورت پزشکان از دارو جهت کنترل خارش استفاده شود.
مدت جداسازی فرد مشکوک به بیماری با توجه به احتمال بروز علائم از ۳ روز قبل از شروع علائم تا ۸ روز پس از بروز علائم و بثورات می باشد. مجموعا بیماری می تواند ۱۰ تا ۱۲ روز طول بکشد.
راه انتقال بیماری از طریق انتقال قطرات تنفسی فرد آلوده به دیگر افراد می باشد.
راه پیشگیری نیز شامل رعایت اصول بهداشتی و رعایت فاصله و همچنین استفاده از ماسک و استفاده از وسایل شخصی در محیط هایی با جمعیت بالا از جمله مدارس می باشد.
بیماری در کودکان به ویژه کودکانی که دارای ایمنی و سلامت کامل بوده و واکسیناسیون روتین را انجام داده‌اند به صورت خفیف و گذرا می باشد ولی در بزرگسالان می تواند آسیب زا بوده و ایجاد خطر احتمالی نماید.
یکی از دلایل شیوع بیماری در حال حاضر می تواند گذر از کرونا و عدم استفاده از ماسک در حال حاضر باشد.
در صورتیکه فردی قبلاً به این بیماری مبتلا شده است احتمال ابتلای مجدد بسیار نادر میباشد.
از مردم عزیز شهرستان تقاضا می‌شود که بدون هیچ گونه نگرانی در خصوص بیماری آبله مرغان همکاری لازم را با مدیران مدارس و معلمان در راستای کنترل بیماری و جداسازی فرزندان خود داشته باشند و در صورت نیاز به واحد مبارزه با بیماریهای واگیر مرکز بهداشت واقع در فاز ۵ روبروی پارک معلم مراجعه نمایند.
از هرگونه حساسیت بیش از حد به شدت خودداری نمایید.
وضعیت مدارس از نظر ابتلا در حال حاضر در شرایط عادی بوده و تعداد ۱۸ دانش آموز که اغلب در یک مکان بوده اند به بیماری آبله مرغان مبتلا شده اند که در حال حاضر در سلامت کامل در منزل به سر می برند.
خواهشمند است هرگونه مورد مشکوک را با رعایت اصول بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و رعایت فاصله جهت تشخیص که فقط به صورت بالینی انجام می شود به پزشک مراجعه و جداسازی و مراقبت ها انجام شود.
بیماری درمان خاصی ندارد و فقط نیازمند مراقبت و استراحت و جداسازی در منزل می باشد.

گروه مبارزه با بیماریهای واگیر مرکز بهداشت شهرستان ازنا

روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان ازنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.