معرفی کتاب

نقد کتاب سرخس نشین نوشته سمیه فولادوند

به مناسبت بیست و نهمین دوره هفته کتاب، نشست معرفی وبررسی مجموعه داستان کوتاه سرخس نشین و کتاب نقد داستان های کوتاه معاصر نـوشته و ترجمه سمیه فولادوند در سالن کتابخانه امام سجاد ازنا برگزار شد.
کد خبر : 3490
تاریخ انتشار : یکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۶
نقد کتاب سرخس نشین نوشته سمیه فولادوند

به مناسبت بیست و نهمین دوره هفته کتاب، نشست معرفی وبررسی مجموعه داستان کوتاه سرخس نشین و کتاب نقد داستان های کوتاه معاصر نـوشته و ترجمه سمیه فولادوند در سالن کتابخانه امام سجاد ازنا برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری نگین اشترانکوه:سمیه فولادوند نویسنده مجموعه داستان کوتاه سرخس نشین در معرفی و بررسی این کتاب گفت: داستان های این مجموعه در عین اینکه همگن نیستند اما ویژگی های مشترکی دارند.
جنبه ی زبانی بومی گرایی و ادبیات اقلیمی، مضامین و دغدغه های اجتماعی، باورهای معنوی و عرفانی، رستاخیز احساس پیوستگی، وحدت و یکپارچگی انسان و عالم هستی و کائنات.
و همینطور در تحلیل دو داستان از این مجموعه ادامه داد: از کهن ترین باورهای بشر مقدس شمردن برخی گیاهان و نباتات بوده که در داستان بوی خاک نم زده: درخت سرخدار (درخت همیشه سبزی که نماد رستاخیز و تولد دوباره است)، درختچه گل محمدی،ریحان و شاهدانه.
نگاه فلسفی و عرفانی به مفاهیم زندگی،عشق ورزی به کل و یگانگی با آن،وحدت و یکپارچگی انسان و عالم هستی و مخلوقات.
شخصیت کانونی این داستان،پیرزنی است انسانی والا،روشن ضمیر،زاهد و الهام بخش جمله ی ذرات عالم درنهان باتو میگویند روزان و شبان وداستان دوم داستانی علمی تخیلی، و خـواننده محور.
برخی داستان های این مجموعه خواننده محور هستند، بدین معنا که خواننده از نقش منفعلانه خارج می شود و به صورت فعال در تولید معنا و پایان بندی داستان ورود می کند.

و کتاب دوم ترجمه نقد «داستان های کوتاهِ معاصر و سبکِ متاخِر» نوشته لی کلارک میچل

نقد داستانهایی از آلیس مونرو، آندره دوبیوس،جوی ویلیامز،لیدیا دیویس،…لی کلارک میشل با رویکردی انتقادی، بی پروا و با نگاهی موشکافانه، درگیرِ تحلیل و تفسیر روایت ها می شود و با مشاهداتِ روانکاوانه و با ظرافت زیاد، رمز و رازها، کنایه ها و استعاره ها وهمچنین احساسات متمایز نویسنده و شخصیت ها را بیرون می کشد.
وی با نگرش عمیق به مفاهیم سطحی و پنهان، ازتوجه به دستور زبان و ساختار متن نیز غفلت نمی کند.

گاه خواننده و مخاطب در فضایی با مفاهیم فلسفی و تامل برانگیز وتعلیق های رمزآلود و معماگونه قرار می گیرند وگاه با جملات ساده و پیش پا افتاده و بسیار کوتاه غافلگیر می شوند.

لی کلارک در این بین از نقطه نظرات و ایده ها و آثارِ سایر نویسندگان مطرحی چون ادگارآلن پو،آنتوان چخوف ،ارنست همینگوی ،کافکا،مارگارت آتوود،ریموند کارور،جومپا لاهیری،ریچارد فورد،ادوارد سِد، والِری شاور نیز بهره می برد.
مجموعه داستان کوتاه سرخس نشین نوشته سمیه فولادوند در ۵۶ صفحه سال ۱۳۹۹توسط انتشارات آثار برتر به چاپ رسیده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.