گزارش

حق آبه؛ حقی که با همت نماینده مردم الیگودرز پس گرفته می شود

قمرود نام پروژه ای است که نه تنها الیگودرزی ها بلکه لرستانی ها دلخوشی از آن ندارند و همواره به عنوان نماد حق کشی مردم لرستان از آن یاد می شود.
کد خبر : 1626
تاریخ انتشار : یکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۲

به گزارش پایگاه خبری ،تحلیلی نگین اشترانکوه ؛ قمرود نام پروژه ای است که نه تنها الیگودرزی ها بلکه لرستانی ها دلخوشی از آن ندارند و همواره به عنوان نماد حق کشی مردم لرستان از آن یاد می شود .پروژه ای که طی آن آب الیگودرز از سرشاخه های دز با دبی ۵۷۰۰ لیتر در ثانیه به قم روانه می گردد.
خوان گسترده لرستان در حالی بروی استان های همجوار گسترده شده که مردمان مسیر رود خود تشنه یک جرعه آب هستند .
اراضی خشک و بایر ،نبود آب شرب کافی و مردمانی نا راضی از این همه ظلم رفته سبب شد تا نماینده دو دوره مجلس شورای اسلامی شهرستان الیگودرز در همان روزهای نخستین شروع به کار خود در مجلس شورای اسلامی در دور اول فریاد دادخواهی مردمان این دیار را با صدایی رسا بیان کند و نگاه های مغفول مانده را به دیار شیر های سنگی بکشاند و مسوولان و تصمیم گیران کشوری را با اوضاع و احوال اسفبار مردمان مسیر قمرود آگاه سازد.
حساسیت ها بالا گرفت و دیگر نمی شد تا حق بر باد رفته روستاهای تشنه الیگودرز نا دیده گرفته شود ؛از این رو وزارت نیرو با محوریت برنامه های دکتر محمد خدابخشی نماینده مردم الیگودرز درمجلس شورای اسلامی وارد کارزار شد تا طرحی نو براندازد و لب تشنه روستاهای لب آب را سیراب کند .
تامین آب شرب مورد نیاز روستاهای الیگودرز اولین اولویتی بود که خدابخشی در چشم انداز چندین ساله خود بخوبی ترسیم کرده بود .
چشم اندازی که وزارت نیرو را مجبور به اجرای بی کم و کاست کرد و حالا شاهد نزدیک شدن از بهره برداری اولین مجتمع آبرسانی و آغاز عملیات اجرایی مربوط به دیگر مجتمع ها هستیم.
در یک نیمروز گرم تابستان با دکتر خدابخشی و مدیرعامل آبفا لرستان‌همراه شدیم و از آخرین روند فاز اول طرح آبرسانی به ۹۹ روستای الیگودرز از قمرود از مجتمع و تصفیه خانه این طرح بازدید شد.
در این بازدید چندین ساعته مدیر عامل شرکت آبفا لرستان با بیان این مطلب که فاز اول این طرح شامل ۴ مجتمع است ،گفت:در فاز اول این طرح آبرسانی به ۴۳ روستای مسیر قم رود در دستور کار است که با پیشرفت حاصل شده پیش بینی می شود اولین مجتمع شامل ۱۰ روستا در آبان ماه سال جاری به بهره برداری برسند.

مهندس کرموند تصریح کرد:فاز اول این طرح تا پایان سال ۱۴۰۱ و فاز دوم آن تا پایان سال ۱۴۰۵ به بهره برداری خواهد رسید که طی آن در پایان دوره طرح ۹۹ روستا با جمعیت بالغ بر ۳۸ هزار نفر از آب سالم آشامیدنی بهره مند خواهند شد .
وی اعتبار این طرح را صد میلیارد تومان برآورد کرد و افزود:برای اتمام فاز اول آن ۳۰ میلیارد تومان نیاز است .
در ادامه نماینده مردم شهرستان الیگودرز در مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که برای تحقق این مهم پیگیری‌های زیادی صورت گرفته است،گفت:در پی این پیگیرها موفق شدیم مجوز برداشت آب را برای ۹۹ روستای این منطقه اخذ کنیم.
دکتر محمد خدابخشی اظهار داشت:بعد از اخذ مجوز شرکت آب و فاضلاب وارد عمل شد و اعتبار آن توسط این شرکت و سازمان برنامه و بودجه پیش بینی گردید .
وی با بیان این مطلب که در حال حاضر پروژه از پیشرفت فیزیکی مناسبی برخوردار است ،گفت: تصفیه‌خانه فاز نخست ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با تکمیل آن در آبان ماه ۹۹ به بهره‌برداری خواهد رسید.
خدابخشی قم‌رود را یکی از بزرگترین پروژه‌های آبی استان و کشور عنوان کرد و افزود: در تلاش هستیم فازهای بعدی هم با سرعت به بهره‌برداری برسد و مشکل آب شرب تمامی ۹۹ روستا برای همیشه رفع گردد.
بازدید از کانال انتقال آب، تصفیه خانه و نشست تخصصی با پیمانکاران و مجریان طرح از برنامه های این بازدید چندین ساعته بود.
از کنار روستاهای مسیر که گذر کردیم بارقه های امید به زندگی بهتر را در چهره ها می شد دید .
مردمانی سخاوتمند که تمام داشته آبی خود را بخشیده بودند و حالا برای سیراب شدن جرعه جرعه محبت و توجه می خواستند ،توجه و نیازی که می رود با پیگیری نماینده سختکوش این روزهای الیگودرز در آینده ای نزدیک جامه عمل بپوشد.
محدثه مقدم

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.